Cechy decydujące o skuteczności każdej grafiki

Opublikowane przez ekipeo 30/05/2018 0 Komentarzy 1067 odsłon

Komunikacja wizualna towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów. Symbole i obrazy przez tysiąclecia pełniły funkcję informacyjną lub estetyczną. Współcześnie, mimo ogromnego tempa rozwoju i trwającej właśnie rewolucji cyfrowej, umiejętnie przygotowana grafika nabiera szczególnej wartości. Co jednak decyduje o tym, że grafikę można uznać za wartościową?

Po pierwsze – estetyka

Studenci studiów z grafiki, takich jak studia graficzne w Krakowie w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera, przez kolejne semestry uczą się tego, jak przygotowywać skuteczną i wartościową grafikę. Przysłuchując się wykładom prowadzonym przez doświadczonych specjalistów i biorąc udział w zajęciach praktycznych pod okiem wieloletnich praktyków, bardzo szybko uczą się tego, jak duże znaczenie dla skuteczności grafiki ma jej strona estetyczna. To właśnie estetyka sprawia, że dany obraz, symbol czy dowolna inna forma wizualna ściąga i przykuwa wzrok odbiorców. Aby więc mówić o tym, że określona grafika jest wartościowa, musimy w pierwszej kolejności zaznaczyć, iż wartość jej zależy w bardzo dużym stopniu od jej estetyki. Innymi słowy można powiedzieć, że jedynie te formy wizualizacji, które są w stanie samą swoją kolorystyką, kształtem, głębią i połączeniem barw zwrócić uwagę patrzących na nie osób, mają szansę zaistnieć w dzisiejszym świecie jako coś więcej niż zwykłe ozdoby.

Po drugie – dopasowanie do odbiorcy

Grafika

Grafika

Aby grafika mogła być uznana za skuteczną, musi nie tylko przyciągać uwagę i zachwycać swoją estetyką, ale również być dopasowana do odbiorcy. Co to oznacza? Już na etapie projektowania grafiki musimy wiedzieć, kto ma być jej docelowym odbiorcą. Jest to niezwykle istotne, ponieważ różnego typu grafiki znajdą uznanie w oczach przedstawicieli różnych grup społecznych czy zawodowych. Inaczej na daną wizualizację patrzeć będą dzieci, a inaczej dorośli. Inną szatę graficzna należy przygotować z myślą o kobietach, a inną dla mężczyzn.

Po trzecie – znaczenie przekazu

Każda forma wizualnego przekazu musi nieść ze sobą – jak sama nazwa wskazuje – jakiś konkretny przekaz. W pierwszej kolejności dotyczy to grafik przygotowywanych na potrzeby reklamy i marketingu. Grafika pozbawiona przekazu opiera się wyłącznie na swojej warstwie estetycznej, a więc pozostaje niekompletna. Być może więc zwróci na siebie uwagę odbiorców, jednak nie nakłoni ich do żadnego działania, włącznie z uruchomieniem wyobraźni czy pobudzeniem emocji. To przekaz decyduje o tym, jakie wrażenie wywrze dany obraz.

Dodaj Komentarz