Chcesz zdawać na „prawko”? Przeczytaj, co Cię czeka!

Opublikowane przez ekipeo 03/03/2016 0 Komentarzy 2752 odsłon

Podobno łatwiej uzyskać licencję pilota myśliwca bojowego F-16 niż zdać obecnie egzaminy na prawo jazdy w Polsce. Coś w tym musi być skoro zaledwie niecałe 35 proc. kandydatów zdaje samą teoretyczną część egzaminu za pierwszym razem, o praktycznej nie wspominając.

Zmiany, zmiany, zmiany

ośrodek szkolenia kierowców

Obecne egzaminy na prawo jazdy sieją prawdziwy postrach wśród kandydatów na kierowców. Dodatkowo od stycznia 2016 roku weszły w życie nowe zmiany w przepisach dotyczących egzaminów na prawo jazdy. Dobrą informacją jest to, że egzaminacyjne pytania teoretyczne pozostają takie same. Losowo wybrane przez komputer 32 pytania z puli blisko 3 tys., z których egzaminowany musi zdobyć co najmniej 68 punktów, aby zaliczyć test teoretyczny.

Nowością w przepisach jest to, że każdy nowo upieczony kierowca będzie musiał przejść pomiędzy czwartym a ósmym miesiącem do otrzymania uprawnień kurs doszkalający dotyczący zagadnień bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dodatkowym obowiązkiem jest zaliczenie szkolenia w zakresie przewidywania zagrożeń na drodze.

Nowe przepisy mówią również, że w okresie pierwszych ośmiu miesięcy od dnia przyznania prawa jazdy, wprowadzone będą oddzielne limity prędkości dla młodych stażem kierowców. Początkujący kierowcy w obszarze zabudowanym nie będą mogli przekroczyć prędkości 50 km/h, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej, nawet jeżeli znaki drogowe będą podawać zupełnie inne dozwolone prędkości. Ponadto świeżo upieczony kierowca przez pierwszych osiem miesięcy nie może podejmować żadnej pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu określonego w prawie jazdy kategorii B.

Eco-driving obowiązkowy

Innym koniecznym wymogiem jest tzw. jazda ekologiczna podczas egzaminu praktycznego. Adepci ośrodków szkolenia kierowców będą musieli opanować m.in. odpowiednią prędkość zmiany biegów podczas jazdy, a także poznać tajniki hamowania samochodu samym silnikiem. Według przepisów egzaminowany powinien zmieniać bieg na wyższy w momencie, gdy silnik osiągnie około 2 tys. obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny zostać wrzucone zanim jeszcze auto osiągnie prędkość 50 km/h. Wszystko to oczywiście w trosce o środowisko naturalne.

Trudne zadanie czeka kandydatów na kierowców z zakresu eco-drivingu. Egzamin praktyczny odbywający się najczęściej w ruchu miejskim nie ułatwi im efektywnego zastosowania zasad ekologicznej jazdy. Ciągłe korki skutecznie uniemożliwiają hamowanie silnikiem, o jeżdzie na czwartym biegu i zachowaniu odpowiednich obrotów silnika oraz prędkości nie wspominając.

Dodaj Komentarz