Czy warto zainwestować w działania e-commerce?
Istniały takie branże, o których powszechnie uważało się, że wystarczy zainwestować w nie pieniądze, a zysk będzie pewny. Wielu z tych genialnych pomysłów biznesowych już nikt nie pamięta – przykładowo, kiedy ostatnio odczuwaliśmy brak sklepów z ręcznie robionymi mydłami, które jeszcze kilkanaście lat temu dostępne były praktycznie na każdym rogu? Trochę podobną sytuację mamy, jeśli chodzi o e-commerce. Wielu przedsiębiorców myśli, że samo pojawienie się ze swoją ofertą w sieci automatycznie przyniesie mnóstwo klientów. Podobny entuzjazm istniał też w okresie tak zwanej bańki internetowej, kiedy to każdy startup związanych z internetem automatycznie zyskiwał ogromne nadzieje i finansowanie ze strony inwestorów. Rzeczywistość zweryfikowała nadmierny optymizm u wszystkich i wiele z tych powstałych na fali entuzjazmu interesów dawno już nie istnieje. Czy jednak oznacza to, że powinniśmy wstrzymać się z inwestowaniem w e-commerce? Wręcz przeciwnie.
Mądra inwestycja w działania e-commerce to klucz do sukcesu.
Nie jest sztuką zainwestować ogromne pieniądze w dowolny biznes, sztuką jest natomiast takie ich zainwestowanie, by osiągnąć satysfakcjonujący inwestora zysk. Dlatego też podobnie jak zresztą w każdej innej dziedzinie, każdą złotówkę wydaną na e-commerce należy bardzo uważnie oglądać, by racjonalizować swoje wydatki. O dofinansowaniu jakich działań powinien więc pomyśleć odpowiedzialny e-przedsiębiorca?
- Bezpieczeństwo jest kluczowe. Choć sklep internetowy jest wirtualny, to przelewane w ramach zakupów pieniądze oraz przesyłane towary mają już bardzo konkretną, materialną wartość. Tam, gdzie jest wartość, zdarzają się też niestety ludzie, którzy chcą skorzystać trochę z tej wartości bez zgody właściciela. Dlatego też nie rezygnujmy z zamawiania i rzetelnego przeprowadzania audytu bezpieczeństwa naszego sklepu. Potencjalna wpadka może bardzo poważnie nam zaszkodzić, zarówno finansowo, jak i marketingowo. Do tego ostatniego przyczynia się czasem będący postrachem niektórych firm z branży e-commerce blog dotyczący bezpieczeństwa, taki jak choćby niebezpiecznik.pl czy zaufanatrzeciastrona.pl. jeżeli zdarzy się nam jakaś wpadka związana z bezpieczeństwem, to jest duża szansa, że pojawimy się na którymś z tych blogów, a potencjalne straty wizerunkowe mogą być nie do odrobienia.
- Minimalizacja kosztów. Nie da się ukryć, że znaczna część klientów od sklepów internetowych oczekuję przede wszystkim jak najniższych cen. Warto więc zastanowić się, w jaki sposób możemy takie zaoferować klientom. Może warto zainwestować w duże, hurtowe zakupy, pomagając osiągnąć niższą cenę końcową? A może mamy środki, by przez jakiś czas funkcjonować na granicy kosztów, a nawet lekko poniżej, wykorzystując ten czas do znaczącego zwiększenia popularności sklepu?
Nie zapominajmy o właściwej obsłudze
Dwie kolejne ważne inwestycje w e-commerce obejmują takie aspekty jak:
- Dobra obsługa klienta. Można to przypominać znane powiedzenie, mówiące że zadowolony klient powie o swoich pozytywnych doświadczeniach kilku znajomym, a niezadowolony podzieli się tą informacją z kilkunastoma ludźmi. Dlatego też warto postarać się o zapewnienie klientowi jak najbardziej dostępnej oraz kompetentnej obsługi.
- Bogactwo informacji. Choć dzięki pojemności serwerów mamy praktycznie nieograniczone pole manewru, jeśli chodzi o opisy sprzedawanych produktów, bardzo często widujemy w innych sklepach niechlujne opisy pełne błędów. Zdecydowanie nie zachęca to do dokonania zakupu. Dlatego też starajmy się zapewniać konkretną informację dotyczącą naszego przedsięwzięcia e-commerce blog, seria filmów dotyczących oferowanych produktów na YouTube, zamieszczanie linków do instrukcji obsługi sprzedawanych produktów – to wszystko może przyciągnąć klientów.
Dodaj Komentarz