banner

Jak dbać o filtr DPF?

Opublikowane przez ekipeo 28/06/2019 0 Komentarzy 110 odsłon

Filtr cząstek stałych – DPF – jest kosztownym elementem, również regeneracja tej części nie należy do najtańszych. Dlatego warto przestrzegać kilku podstawowych zasad eksploatacji samochodu, dzięki którym jesteśmy w stanie wydłużyć żywotność filtra cząstek stałych.

Zadaniem filtra DPF jest wychwytywanie ze spalin rakotwórczych popiołów oraz cząsteczek sadzy o wielkości od 0,05 do 10 µm – czyli od 6 do 12 razy mniejszych od grubości ludzkiego włosa. Takie cząstki bardzo łatwo mogą dostać się do naszych płuc i przyczynić się do powstania groźnych chorób, w szczególności nowotworowych.

Koszty eksploatacji filtra DPF

Nowoczesne jednostki napędowe Diesla charakteryzują się dużą mocą i jednocześnie wytwarzają spore ilości rakotwórczej sadzy. W pewnej części rakotwórcze spaliny ograniczane są poprzez zastosowanie wtrysku o wysokim ciśnieniu, ale dla spełnienia przez silniki wysokoprężne europejskich norm emisji spalin konieczne okazuje się zastosowanie dodatkowych filtrów cząstek stałych. Niestety, regularna jazda samochodem z filtrem cząstek stałych po mieście często kończy się jego zapchaniem. Czasami jest zbyt późno na  regenerację filtra(koszt około tysiąca złotych) i konieczna jest jego wymiana, a ta może kosztować nawet 4 000 – 10 000 złotych.

Sklep z częściami

Jak wydłużyć żywotność filtra cząstek stałych?

Istnieje kilka prostych zasad, których przestrzeganie może znacznie przedłużyć żywotność filtra DPF:

  • unikanie gwałtownego dodawania gazu przy małych obrotach silnika – wciśnięcie pedału gazu do końca przy małych obrotach jednostki napędowej powoduje niecałkowite spalanie się paliwa, w wyniku którego powstają spore ilości sadzy zapychającej filtr cząstek stałych,
  • systematyczne sprawdzanie szczelności wtryskiwaczy oraz turbiny, umożliwiające uniknięcie dostawania się oleju silnikowego do komory cylindra. Spalaniu oleju silnikowego towarzyszy wytwarzanie się związków trwale zapychających filtr DPF
  • stosowanie specjalnych olejów silnikowych, dedykowanych silnikom wyposażonym w filtry cząstek stałych – tzw. oleje niskopopiołowe, posiadające oznaczenie „Low SAPS”.

Bez wątpienia nie chcąc wydawać fortuny na ciągłe wymiany filtra cząstek stałych, warto już za pierwszym razem zakupić element najwyższej jakości. Auto części od poszczególnych producentów znacząco różnią się wytrzymałością, co jest oczywiste nie od dzisiaj. Dotyczy to nie tylko tak strategicznych części, jak silnik czy sprzęgło, ale również tych o zdecydowanie prostszej konstrukcji, jak choćby właśnie filtr cząstek stałych

Write Your Comment

Szukaj nas na

Ostatnie video

Film promocyjny Polski