Jak działa klimatyzacja samochodowa?

Opublikowane przez ekipeo 29/10/2014 1 Komentarz 2840 odsłon

_Files_Thumbs_155843Klimatyzacja samochodowa utrzymuje optymalną temperaturę we wnętrzu kabiny, a jednocześnie usuwa z niej nadmiar wilgoci występującej w postaci pary osiadającej na szybach. Dzięki temu kierowca ma zapewnione komfortowe i bezpieczne warunki prowadzenia pojazdu zarówno w upalne, jak i chłodne dni.

Klimatyzacja samochodowa jest w stanie schłodzić gorące powietrze w kabinie pojazdu, które latem może mieć temperaturę nawet 50 °C. Co więcej, wysusza powietrze, zapobiegając gromadzeniu się wilgoci, która powoduje osadzanie się pary na szybach. Jednak to nie jedyne zalety prawidłowo funkcjonującej klimatyzacji, która przecież oczyszcza powietrze z pyłków, bakterii, wirusów i zarodników grzybów pleśniowych.

Części układu klimatyzacji

Budowa systemu klimatyzacji opiera się o cztery najważniejsze urządzenia, czyli sprężarkę (kompresor), skraplacz, pracownik i osuszacz (będący filtrem), ale tez obwody wysokiego i niskiego ciśnienia. Jednak system nie będzie funkcjonował bez czynnika chłodzącego, którym jest gaz R134A odpowiadający za chłodzenie powietrza wypuszczanego do wnętrza kabiny pojazdu. Tym samym w klimatyzacji zachodzi zjawisko obniżania temperatury, w efekcie którego temperatura we wnętrzu pojazdu zostaje schłodzona.

Proces schładzania powietrza

Zjawisko obniżania temperatury rozpoczyna się od sprężarki, do której wtłaczany jest czynnik chłodniczy. Tam jego ciśnienie rośnie, powodując jednocześnie wzrost temperatury. Następnie obwodem wysokiego ciśnienia kierowany jest do skraplacza (wentylator chłodzący), gdzie zmienia postać z gazowej w ciekłą. Teraz już ciecz trafia do osuszacza, po czym przepływa do zaworu redukcyjnego (tzw. rozprężnego), gdzie dochodzi do jego szybkiego rozprężenia i zmiany w postać gazową. W momencie, gdy gaz znajduje się pod wpływem wysokiego ciśnienia, zachodzi gwałtowny spadek temperatury. W ten sposób parownik, do którego trafia czynnik chłodzący, zostaje schłodzony, a wraz z nim przepływające przez niego powietrze, które dmuchawami układu nawiewnego kierowane jest do wnętrza pojazdu. Na koniec czynnik chłodzący ponownie przepływa do sprężarki, gdzie jest sprężany i proces rozpoczyna się od początku.

System klimatyzacji samochodowej stanowi zamknięty cykl, ponieważ gaz nieustannie odbywa tą samą drogę, podczas której schładza powietrze wdmuchiwane do kabiny pojazdu.

Czynnik chłodzący

Ilość czynnika chłodzącego znajdującego się w systemie zmniejsza się z biegiem czasu. Jego nagłe zmniejszenie może nastąpić w wyniku nieszczelności w układzie spowodowanej zniszczeniem i zużyciem węży oraz uszczelek. Brak czynnika może być przyczyną nieprawidłowego funkcjonowania klimatyzacji (mniejszej wydajności), ale może też doprowadzić do uszkodzenia systemu.

Należy regularnie kontrolować poziom czynnika chłodniczego i stan klimatyzacji samochodowej, przede wszystkim pod względem wydajności, szczelności i czystości filtrów. Powinno się to odbywać warsztacie posiadającym specjalistyczny sprzęt, który pozwoli na ocenę wszystkich elementów układu.

Prawidłowe funkcjonowanie klimatyzacji jest bowiem bardzo ważne w kontekście jazdy ekologicznej i ekonomicznej ukierunkowanej na mniejsze zużycie paliwa i części pojazdu

There is 1 Comment

  1. Mirek pisze:

    Lepiej sobie już kupić taki wentylatorek podłączany do gniazdka zapalniczki, ewentualnie taki podłączany przez USB i przez przejściówkę go podłączyć. Taniej i na to samo wyjdzie.

Dodaj Komentarz