Jak uniknąć przedwczesnemu zużycia sprzęgła?

Opublikowane przez Redakcja 23/10/2013 0 Komentarzy 1061 odsłon

Sprzęgło w samochodzie pełni bardzo ważną, może nawet jedną z ważniejszych ról. Odpowiada ono za rozłączanie silnika od układu napędowego. Dzięki temu możemy zmieniać biegi w czasie jazdy. Niestety, często zdarzają się awarie sprzęgła, a warto przestrzec, że są one bardzo kosztowne. Warto więc zwrócić na to uwagę, a wystarczy czasem zmienić po prostu styl jazdy.

Jak odpowiednio jeździć?

Pierwsza sprawa tego dotycząca to trzymanie w czasie jazdy nogi na sprzęgle. Nie wolno tego robić, przed czym przestrzega wiele osób, które mają dużo wspólnego z motoryzacją. Jest to tzw. jazda na półsprzęgle. W ten sposób jeżdżą często kobiety, który prowadzą w wysokich obcasach. Taka jazda może doprowadzić do szybszego zużycia, czy po prostu spalenia sprzęgła. Przez to łożysko wyciskowe wciska się w sprężynę talerzową, czego są później takie efekty. Oczywiście nie da się nie uniknąć takiej jazdy, ale na takie manewry możemy sobie pozwolić parkując, czy ruszając samochodem.

sprzeglo3Przy zmianie biegów należy pamiętać o tym, aby pedał wciskać do końca. Pedał sprzęgła powinno puszczać się spokojnie i łagodnie i nie dodawać zbyt mocno gazu. Jeżeli tego nie przestrzegamy, sprzęgło musi łączyć wtedy ze sobą dwa wały: karbowy i napędowy. W takiej sytuacji sprzęgło zużywa się o wiele szybciej niż powinno, czego jak wiemy chcemy z pewnością uniknąć.

Warto dodać, że wiele zależy także od jakości samego sprzęgła. Jedne zużywają się szybciej, drugie wolnej. Dlatego tak ważny jest też wybór producenta przy ewentualnej zmianie sprzęgła. Tylko dobrzy producenci, jak np. japońska firma Aisin mogą nam zapewnić pewną jakość i wytrzymałość. Ta firma znana jest z wytrwałości i niezawodności. Aisin proponuje również technologię przez nich stosowaną o nazwie NVR, czyli system redukcji drgań. Pokazuje przez to, jak ważna jest dzisiaj także ochrona środowiska.

Unikać należy też gwałtownego ruszania, czy to ze świateł, czy parkingu, nieraz nawet z piskiem opon. Warto napomnieć również o tzw. paleniu gumy. Wpływa to drastycznie na spalanie sprzęgła, które kilkukrotnie szybciej się zużywa. Oczywiście mówimy tutaj o nagminnym stylu takiej jazdy.

Jak widać, nie trudno o awarię sprzęgła, jego spalenie. Wystarczy przestrzegać zaleceń co do stylu jazdy i możemy uniknąć szybszej wizyty u mechanika. Jednak sprzęgło może spalić się, gdy skończy się jego żywotność. Wtedy nie ominiemy zakupu nowego. Warto wtedy odwiedzić stronę, gdzie są one oferowane, np. KolaDwumasowe.pl.

Dodaj Komentarz