Koncepcja Lean Management – co to takiego?
Istnieje wiele strategii zarządzania przedsiębiorstwem a ich trafność zależy od wielkości firmy, branży, warunków gospodarczych oraz planów biznesowych. Jedna z takich koncepcji jest – Lean Management, czego dotyczy i kiedy warto ją zastosować?
Koncepcja Lean Management jest dość nową koncepcją, która zakłada dostosowanie przedsiębiorstwa do warunków panujących na rynku. Pomimo anglojęzycznej nazwy jej geneza sięga azjatyckich terenów i wolnym tłumaczeniu interpretować ją możemy jako wyszczuplenie, odchodzenie, wysmuklenie przedsiębiorstwa. Lean Management po raz pierwszy zastosował koncern samochodowy – Toyota. Przedsiębiorstwo borykając się z problemem niewystarczających zasobów zdecydowało się na znaczące ograniczenie kapitału ludzkiego, powierzchni, nakładów inwestycyjnych oraz czasu.
Można z tego wywnioskować, że celem metody jest ograniczenie nadmiernych kosztów. Mowa tu zarówno o nadprodukcji, nadmiernym ruchu związanym ze złą organizacją stanowisk pracy, okresie bezczynności przy produkcji, zbędnym transporcie, nadmiarze zapasów oraz wszelkiego rodzaju działań i zaniechań, które mogły wpłynąć na obniżenie wydajności w pracy.
Głównym narzędziem metody Lean Management jest formuła 5S, która zakłada systematyczność uczenia się, wzrost dyscypliny i standaryzację w celu dążenia do doskonałości. Nazwa 5S jest skrótem pięciu podstawowych kroków tj. selekcji, systematyki, sprzątania, standaryzacji oraz samodyscypliny.
Jak wdrążyć koncepcje Lean Management w swoim przedsiębiorstwie?
Przede wszystkim należy zapoznać się z tajnikami metody, a najlepszą drogą są szkolenia lean organizowane przez doświadczonych menadżerów. Liderem w tej dziedzinie jest Akademia LeanPassion, która posiada swoją siedzibę w Warszawie. Firma przeszkoliła już ponad 15 000 osób dopracowując metody szkoleniowe w taki sposób, aby z łatwością można było się z nimi zapoznać i wdrążyć je swojej firmie.
Dodaj Komentarz