banner

Przyczyny oraz skutki przegrzania klocków i tarcz hamulcowych

Opublikowane przez ekipeo 10/07/2018 0 Komentarzy 228 odsłon

Samochodowy układ hamulcowy nie należy do rozwiązań wyjątkowo skomplikowanych i jeśli jest dobrze zaprojektowany oraz wykonany, okazuje się być bardzo wytrzymały na skutki eksploatacji. Jednak trwałość nawet najlepszego układu hamulcowego można poważnie nadwyrężyć w wyniku niewłaściwego użytkowania oraz obsługi. Jednym z największych grzechów jest doprowadzenie hamulców do przegrzania, co grozi wieloma nieprzyjemnymi konsekwencjami.

Zwichrowane tarcze hamulcowe

Przyczyną wielu problemów z hamulcami jest ich częste przegrzewanie. Czasem wystarczy przegrzać hamulce raz, a dobrze, by pojawiły się ich liczne dysfunkcje. Przegrzaniu ulegają przede wszystkim tarcze hamulcowe, a im gorszej są jakości, tym większe powstaje z tego powodu zagrożenie dla sprawności całego układu. Najpowszechniejszym efektem przegrzania tarcz hamulcowych jest ich zwichrowanie, do którego dochodzi zwykle w momencie, gdy rozgrzana do czerwoności tarcza podlega gwałtownemu działaniu niskiej temperatury. Z podobnym przypadkiem mamy do czynienia w chwili, gdy np. po ostrym hamowaniu (lub raczej po całej serii manewrów hamowania) samochód wjeżdża w kałużę. Woda ochlapująca rozgrzaną tarczę ochładza ją gwałtownie, przez co może dojść do jej wypaczenia. Efekt?

Tarcze hamulcowe

Tarcze hamulcowe

Zwichrowane tarcze hamulcowe oznaczają cały szereg problemów. Przede wszystkim jeździe z takimi tarczami towarzyszy zjawisko tzw. bicia, czyli wibracji wynikających z tarcia klocków hamulcowych o pokrzywione tarcze. Wibracje te mogą przybierać różną postać, poczynając od delikatnych drgań, na wyraźnie odczuwalnym łomocie kończąc. Oczywiście zwichrowane tarcze oznaczają również utratę sprawności hamulców i wydłużenie drogi hamowania, ponieważ klocki nie zaciskają się na nich w prawidłowy sposób.

Przegrzana powierzchnia cierna klocków

Przegrzewaniu ulegają nie tylko tarcze, ale i klocki hamulcowe. O ile w przypadku tarcz hamulcowych grozi to opisywanym wyżej zwichrowaniem i wszystkimi tego konsekwencjami, o tyle przegrzane klocki oznaczają przede wszystkim wibracje doskonale słyszalne w postaci pisków towarzyszących hamowaniu. Wynika to z tego, że przegrzane klocki hamulcowe – a właściwe klocki stykające się z przegrzaną tarczą hamulcową – pokrywają się czymś w rodzaju szkliwa. Szkliwo to powstaje na powierzchni ciernej klocków i jedynym ratunkiem jest wówczas wymiana przegrzanych klocków.

Oczywiście zwichrowane na skutek przegrzania tarcze hamulcowe również powinno się niezwłocznie wymienić. Ich ewentualna naprawa jest trudna i bywa zwyczajnie nieskuteczna.

Write Your Comment

Szukaj nas na

Ostatnie video

Film promocyjny Polski