Elektroniczne i mechaniczne systemy zabezpieczające samochód
Wśród najczęściej kradzionych modeli samochodów w Polsce znajdują się takie marki, jak Volkswagen i Audi. I mimo że liczba kradzionych pojazdów spada, nadal trzeba zadbać o montaż skutecznych zabezpieczeń. Jak zatem zabezpieczyć samochód przed kradzieżą?
Na rynku dostępnych jest wiele elektronicznych zabezpieczeń i alarmów, które skutecznie uniemożliwiają złodziejom kradzież pojazdu, a jeśli już to nastąpi, to ułatwiają jego odnalezienie. Standardowym wyposażeniem nowych samochodów są podstawowe rodzaje zabezpieczeń, jak immobiliser, który blokuje zapłon w przypadku próby włączenia go przy użyciu nieoryginalnych kluczyków.
Rodzaje zabezpieczenia pojazdu
Jednak, oprócz zabezpieczeń wchodzących w skład standardowego wyposażenia pojazdów, jest wiele innych urządzeń przeznaczonych do indywidualnego montażu.
Dostępne zabezpieczenia pojazdu zapewniają zróżnicowany poziom ochrony. Dlatego też, zgodnie z klasyfikacją PIMOT, dzielą się na cztery zasadnicze klasy:
- popularna POP – najprostsze urządzenia sterowane pilotem lub kluczem kodowym reagujące sygnałem dźwiękowym przy próbie otwarcia pojazdu, niestety ich wadą jest brak odcięcia zapłonu,
- standard STD – urządzenia o budowie modułowej sterowane pilotem lub zmiennokodowym kluczem, przy próbie uruchomienia pojazdu reagują sygnałem dźwiękowym, wyposażone są w blokadę silnika i czujnik ochrony wnętrza,
- profesjonalna PRF – wyposażone są w szereg funkcji, jak dwa czujniki ochrony wnętrza, czujnik otwarcia maski, blokadę silnika, system antynapad, sterowane kluczem (pilotem) o podwyższonej ochronie kodu, przy próbie wtargnięcia do pojazdu reagują sygnałem dźwiękowym (wyposażonym w niezależnie zasilanie),
- specjalna EXTRA – posiadają wszystkie funkcjonalności występujące w zabezpieczeniach PRF, a dodatkowo czujnik położenia pojazdu oraz radiopowiadamianie o uruchomieniu alarmu.
Najnowszą formą zabezpieczenia pojazdu, przydatną w przypadku już dokonanej kradzieży, jest lokalizator GPS wykorzystujący technikę satelitarnego precyzowania położenia samochodu. Jest to jedno z nowoczesnych rozwiązań wchodzących w skład systemów bezpieczeństwa i monitorowania pojazdów
Blokady, autoalarmy, przełączniki
Jako zabezpieczenia w samochodach stosowane są zarówno blokady mechaniczne, jak i zabezpieczenia elektroniczne. Wśród najczęściej wykorzystywanych są:
- blokada kierownicy – rodzaj stałego zabezpieczenia montowanego pod kolumną kierownicy, ma postać bolca blokującego kierownicę, uniemożliwiając jej przekręcenie,
- blokada skrzyni biegów – rodzaj stalowego trzpienia blokującego drążek biegów w jednym położeniu i uniemożliwiającego jego przesunięcie,
- autoalarmy – działają w oparciu o dynamicznie generowany kod, który za każdym razem jest inny, sygnalizują dźwiękiem lub światłem o próbie wtargnięcia do pojazdu,
- przełącznik odcinający zapłon – uniemożliwiający uruchomienie pojazdu,
- czujniki ultradźwiękowe – wykrywające ruch w kabinie pojazdu, ale nie reagujące na inne przypadkowe zdarzenia,
- systemy antynapad i antyporwanie – ryglują zamki w drzwiach po włączeniu silnika.
Jak montować zabezpieczenia?
Optymalnym zabezpieczeniem pojazdu jest montaż przynajmniej dwóch różnych urządzeń alarmujących i reagujących przy próbie dokonania kradzieży. Pojedyncze urządzenia i systemy tworzą wówczas zespół skutecznych zabezpieczeń – odcinających lub blokujących na przykład pompy, zapłon, rozrusznik, hamulce, kierownicę.
Bardziej złożone zabezpieczenia, jak autoalarmy, najlepiej montować w specjalistycznym serwisie, aby uniknąć ewentualnych awarii systemu, wynikających z nieprawidłowej instalacji.
Dodaj Komentarz