Jaki był pierwszy znak firmowy

Opublikowane przez Redakcja 17/04/2020 0 Komentarzy 627 odsłon

Wydawać by się mogło, że pierwsze znaki graficzne powstały w naszych czasach. Tak jak auta, telewizory czy inne cuda nowoczesnej techniki. Jednak już w archaicznych czasach ludzie interesowali się znakami. Co ciekawe, na początku znaki graficzne pełniły rolę mistyczną. Ludzie postrzegali je jako pewnego rodzaju sacrum. Znak był dla nich czymś niezwykłym. Współcześnie projekt logo służy komunikacji między marką a klientem.

Dawniej nie postrzegano znaków tak racjonalnie jak dzisiaj. Próbowano np. za ich pomocą połączyć się z duchami przodków. Podobnie transcendentny wymiar miała na przykład natura.

Pierwotnymi projektami ulotki posługiwały się zarówno ludy pierwotne jak i poszczególne plemiona na całym świecie. Na przykład swoje specyficzne znaki mieli Indianie. Linia pozioma oznaczała u nich płodność ziemi. Z kolei linia falista wyrażała energię. Duży okrąg wyrażał słońce i symbolizował pierwotną formą ducha. Kiedy dany Indianin narysował prostokąt, to znaczyło, że chciał tym samym oddać zdolność koncentracji.

Jak widać, każdy znak miał swoje specyficzne znaczenie. Znaki były dla ludzi tak samo ważne jak dzisiaj słowo pisane lub emotikony w Internecie. Współcześnie na Dzikim Zachodzie nadal można znaleźć znaczki promujące etniczne wyroby lokalne. Nawiązują one do tradycyjnych motywów indiańskich.

Z kolei w średniowieczu znaki służyły do oznaczania produktów. Co ciekawe, to władcy posiadali przywileje udzielania symboli towarowych rzemieślnikom. Wraz z nastaniem rewolucji przemysłowej owe formy zaczęły służyć do identyfikacji z marką.

Jakie są rodzaje znaków graficznych?

Współczesny projekt logo może przyjąć formę ideogramu, czyli znaku oddającego jakąś myśl za pomocą obrazka. Inny projekt ulotki może mieć formę fonografu, czyli znaku dźwiękowego. Z kolei logogram to graficzny projekt logo, np. stylizowany napis. Logogram służy do identyfikacji z marką. Celem logogramu jest odróżnienie marki na tle konkurencji. Częściom jego jest slogan, grafika oraz logotyp, czyli część typograficzna.

Czy produkty lub instytucje rzeczywiście potrzebują logo?

Logo firmowe czy projekt ulotki to bardzo pożyteczne rzeczy, ale niestety dosyć drogie. Samodzielne wykonanie loga wymaga z kolei dużych pokładów kreatywności i wiedzy oraz doświadczenia. Jeśli go nie posiadasz to lepiej skorzystaj z usług profesjonalnej agencji marketingowej. Warto posiadać projekt logo, gdyż wyróżnia on firmę na tle konkurencji. Dobre logo dla firmy jest w stanie przywiązać klienta do marki. Wyróżnia też firmę na rynku.

Dobry projekt ulotki czy logo powinien być także:

  1. Prosty.
  2. Rozpoznawalny.
  3. Zrozumiały.
  4. Uniwersalny.
  5. Intrygujący.
  6. Znamienny.
  7. Konkretny.

Przykładem dobrego projektu jest logo dla firmy Adidas, który to znak jest bardzo charakterystyczny. Inny przykład ciekawego logotypu to znak firmy Coca-Cola, o którym to napoju słyszał chyba każdy z nas. Napój ten zyskał sławę na całym świecie głównie za sprawą charakterystycznej marki oraz charakterystycznego logotypu.

Dodaj Komentarz