Metodologia organizacji miejsca pracy – 5S

Opublikowane przez Redakcja 28/03/2013 0 Komentarzy 932 odsłon

Metodologia organizacji miejsca pracy 5s to jedno z narzędzi Lean Manufacturing czyli systemu zarządzania produkcją, którego celem jest ograniczenie marnotrawstwa i racjonalne wykorzystanie zasobów przedsiębiorstwa.  Lean Manufacturing to pojęcie autorstwa  Jamesa P. Womacka, Daniela T. Jonesa i Daniela Roosa, które zostało spopularyzowane w 1990 roku po wydaniu książki „The Machine That Changed the World”.

33012_workflow5s to jedna z wielu metod  Lean Manufacturing, która zakłada utrzymanie czystości, porządku, ładu i organizacji codziennego zarządzania. Na określenie tej metody składa się pięć słów zaczynających się na literę „s”:
1. Selekcja
2. Systematyka
3. Sprzątanie
4. Standaryzacja
5. Samodyscyplina

W praktyce 5s to dbałość o porządek i umiejętne gospodarowanie. Mimo swojej niepozornej nazwy  to klucz do sukcesu w poprawie produktywności i jeden z najważniejszych elementów skutecznego zarządzania. Ponadto 5s to podstawowe działania mające na celu ulepszenie pracy i co najważniejsze czyste i zadbane stanowiska pracy dają firmie dobrą reputacje, a co za tym idzie lepszą jakość produktów, niższe koszty wytwarzania oraz właściwą dostawę.

Wdrażanie metody 5s zawsze daje natychmiastowe i oczywiste wyniki, dlatego też spośród pozostałych metod Lean ta przeważnie wprowadzana jest jako pierwsza.

Dodaj Komentarz