Programy lojalnościowe wsparciem w nawiązywaniu relacji biznesowych

Opublikowane przez ekipeo 26/08/2015 1 Komentarz 1582 odsłon

Zgodnie z definicją, program lojalnościowy to metoda zarządzania, wspomagająca budowanie relacji między firmą a jej klientami. Jej celem jest przede wszystkim utrzymanie przywiązania klienta do danej marki, a także jej produktów i usług.

Technologie informatyczne w zarządzaniu

Podstawą prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa jest nieustanne nawiązywanie kontaktów z nowymi klientami, jak i podtrzymywanie relacji z klientami stałymi. W tym celu coraz częściej stosowane są metody wspomagające działania biznesowe w zakresie zarządzania relacjami z klientami, do których zaliczają się programy lojalnościowe. Popularność programów lojalnościowych wynika między innymi z konieczności ciągłego nastawienia na klienta. Jednak ich stosowanie stało się powszechniejsze dzięki technologiom informatycznym, w oparciu o które powstało wiele platform ułatwiających tworzenie i zarządzanie programami partnerskimi.

Narzędzie zarządzania relacjami z klientami

shutterstock_90542899Standardowy program lojalnościowy polega na przyznawaniu uczestnikom punktów w zamian za skorzystanie z oferty firmy. Gromadzone punkty są następnie wymieniane na benefity przewidziane w programie, typu: prezenty, rabaty, promocje. Przyznawanie punktów ma na celu motywować klientów do dalszego korzystania z oferty, natomiast możliwość odebrania nagrody powoduje wzrost lojalności względem marki.

Decyzja o przystąpieniu do programu podejmowana jest przez klientów na podstawie możliwych do uzyskania korzyści. Klient ocenia przede wszystkim zakres działań, jakie będzie musiał podjąć, aby otrzymać nagrodę ujętą w programie. W związku z tym, im łatwiej będzie klientom realizować założenia programu lojalnościowego, tym skuteczniejszy on będzie. Do programów lojalnościowych najchętniej przystępują klienci, którzy dokonują zakupów przekraczających średnią wszystkich transakcji sprzedażowych dokonywanych przez firmę.

O skuteczności programu lojalnościowego decyduje przede wszystkim jego konstrukcja, w tym nagrody i warunki uczestnictwa. Aby program okazał się efektywny, wymagania stawiane przed klientami nie mogą być zbyt wysokie, natomiast benefity muszą równoważyć wysiłek włożony w zdobywanie punktów. Małe prawdopodobieństwo zyskania nagrody przewidzianej w programie będzie demotywowało klientów, którzy w konsekwencji mogą nie być zainteresowani dalszym korzystaniem z oferty firmy.

Program narzędziem marketingu

Programy lojalnościowe są również swego rodzaju narzędziem marketingu, ponieważ sprawiają, że firma nieustannie podtrzymuje swoją aktywność na tym polu. Podstawą działań marketingowych jest przede wszystkim podtrzymywanie relacji z klientami, efektem czego jest zazwyczaj pożądana interakcja. Jednak zaletą stosowania tego narzędzia jest również możliwość pozyskania ważnych informacji na temat klientów – co jest szczególnie istotne przy wdrażaniu strategii marketingowej. Na podstawie pozyskanych danych można określić grupę docelową, dzięki czemu możliwe jest sprecyzowanie oczekiwań odbiorców, a tym samy przygotowanie ściśle spersonalizowanego przekazu.

Artykuł powstał przy współpracy z http://www.motivationdirect.pl

There is 1 Comment

  1. Wojtek pisze:

    Mam karty do większości sklepów, w których kupuję. Robiłem wczoraj zakupy w Empiku online – dosyć że wszystko kupowane z wyprzedaży, to w dodatku dali mi dodatkowo 20 zł do wydania na kolejne zakupy. Ale ogólnie – zawsze są jakieś promocje dla posiadaczy kart.

Dodaj Komentarz