Alternator – o usterkach i nie tylko

Opublikowane przez Redakcja 18/11/2013 0 Komentarzy 1705 odsłon

Alternator w samochodzie pełni bardzo ważną rolę. Jest głównym źródłem energii elektrycznej dla wszystkich odbiorników elektrycznych, które znajdują się w samochodzie. Proszę sobie wyobrazić, co stanie się, kiedy awarii ulegnie właśnie alternator. Jego zadania spadną na akumulator, który jednak długo nie pociągnie z takim obciążeniem.

Z czego jest zbudowany

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

foto: denso-europe.com

Alternator zbudowany jest z wielu części. Są to: koło pasowe (służy do zakładania pasu napędowego), przednia i tylna obudowa zewnętrzna, wirnik z pierścieniami ślizgowymi, przednie (większe) i tylne łożysko wirnika, stojan (stator), mostek diodowy (dzielony, niedzielony z chłodzeniem, czy bez chłodzenia z diodami dla obwodu regulatora), wentylator chłodzący (zewnętrzny, albo w środku alternatora).

Alternator napędzony jest zazwyczaj paskiem klinowym z wału korbowego silnika, a jego mocowanie do bloku silnika jest albo stałe, albo przesuwne. Jeśli działa prawidłowo, powinien na wolnych obrotach dostarczyć prąd wystarczający do zasilania wszystkich odbiorników elektrycznych znajdujących się w samochodzie.

Usterki

Na początek warto nadmienić, jaki są najczęstsze przyczyny powstałych usterek alternatora. Wśród nich są: podczas mycia samochodu nieopatrzne zalanie alternatora, ładowanie podłączonego akumulatora, przemagnesowanie obwodów, zużycie paska napędowego, czy koła pasowego, źle zainstalowane obwody dodatkowych świateł, alarmów, radia, czy spawanie elektryczne na karoserii samochodu bez odłączenia D+ kontaktu alternatora. Wiele ciekawych spraw związanych z innymi częściami samochodu można i powinno się poczytać na wielu stronach, jak np. na moto-centrum.pl.

Istnieje wiele niedogodności od alternatora. Jedną z nich zbyt głośna jego praca. Powodem tego może być zużyte łożysko, zwarcie w uzwojeniu stojana, albo zbyt luźne mocowanie. Inna sytuacja może zdarzyć się, kiedy nie gaśnie kontrolka ładowania. Mogą być wtedy przepalone bezpieczniki obwodu ładowania, zerwany pasek klinowy, albo uszkodzony regulator lub stojan. Również kontrolka ładowania może nieustannie mrugać, wtedy są zużyte szczotki, albo pierścień ślizgowy, albo uszkodzone koło pasowe. Nasz alternator może być również niedoładowany. Wtedy może być uszkodzony regulator, prostownik, albo instalacja elektryczna pojazdu. Może być również uszkodzony akumulator, który wtedy trzeba koniecznie wymienić. Podane usterki można niektóre naprawić na własną rękę, ale część z nich tylko w wyspecjalizowanym serwisie.

Jak widać, alternator to ważna część naszego samochodu, dlatego powinniśmy na niego zwracać szczególną uwagę. Bagatelizowanie objawów może nam przynieść sporo problemów, w tym na pewno ucierpi nasz portfel.

Dodaj Komentarz