Co ma wspólnego ACTA z częściami motoryzacyjnymi

Opublikowane przez ekipeo 11/02/2012 0 Komentarzy 1252 odsłon

Jednym z najpopularniejszych tematów dyskusji w kraju w ostatnich dniach zdecydowanie jest podpisanie przez Polskę umowy ACTA. Fakt ten wywołał ogromne poruszanie przede wszystkim pośród internautów, ale nie tylko. Jak się okazuje możliwe, że konsekwencje tego porozumienia będzie można dostrzec w zupełnie innych branżach, jak chociażby motoryzacja. Co jednak owa umowa ma wspólnego z samochodami? Okazuje się, że być może bardzo wiele.

Jak wiadomo nie istnieją niezniszczalne auta, tak więc od czasu do czasu niektóre części samochodowe (zamów na: http://www.motocentrum.pl/) będą wymagać wymiany. Normalne jest też, że statystyczny Kowalski chce jak najbardziej zaoszczędzić tak więc decyduje się na zakup zamienników części oryginalnych. Jak się jednak okazuje postanowienia zawarte w ACTA są tak bardzo ogólnikowe, że nie wiadomo czy popularne zamienniki nie zostaną uznane za podróbki, a co za tym idzie właściciele aut będą zmuszeni do korzystania z usług jedynie autoryzowanych serwisów.

Powszechnie wiadome jest oczywiście, że sprzedaż podrobionych części pod oryginalnym znakiem firmowym jest przestępstwem, a zgodnie z ustawą o własności przemysłowej ochrona praw autorskich może trwać nawet 70 lat. Można z tego wywnioskować, że posiadacze starszych aut nie będą już mogli kupić chociażby sprzęgła (kup na: http://www.motocentrum.pl/sprzeglo-kompletne,100051,wk) u niezależnych producentów. Kolejnym zapisem, który także mógłby mocno zaatakować kierowców jest możliwość zatrzymania przez celników towarów, które uznają oni za nieoryginalne. Co więcej taką decyzję będą oni mogli podjąć w zupełności z własnej inicjatywy, bądź też na podstawie tzw. donosu osoby trzeciej.

Taka kolej rzeczy mogłaby zniechęcić importerów starszych auto części do działalności w danym kraju, gdyż praktycznie każda partia mogłaby zostać zatrzymana w celu sprawdzenia jej pochodzenia oraz jakości. Tym samym zaszkodziłoby to właścicielom starszych aut, a jak przecież wiadomo w Polsce stanowią one znaczną większość, tak więc różnego rodzaju filtry oleju, koła zamachowe (http://www.motocentrum.pl/kolo-zamachowe,100057,wk) czy piasty stałyby się wręcz niedostępne. Pocieszające jednak w tym wszystkim zdaje się jednak być fakt, że póki co ACTA nie została jeszcze ratyfikowana, tak więc pozostaje jedynie mieć nadzieję, że nie dojdzie do tego lub zostanie ona bardziej sprecyzowana.

Dodaj Komentarz