Jak wydłużyć żywotność koła dwumasowego?

Opublikowane przez Redakcja 26/09/2014 0 Komentarzy 1040 odsłon

Większość współcześnie produkowanych samochodów wyposażonych w silniki diesla posiada, wzbudzające mieszane uczucia wśród kierowców, koło dwumasowe. Służy ono do przenoszenia mocy i momentu obrotowego z jednostki napędowej na skrzynię biegów. Jego wadą jest duża podatność na wszelkiego rodzaju awarie oraz stosunkowo wysokie koszty wymiany i naprawy. W związku z tym, kierowcy starają się jeździć tak, aby jak najmniej obciążać „dwumasę” i maksymalnie przedłużyć jej żywot. Poniżej przedstawiamy kilka porad pomagających wydłużyć żywotność koła dwumasowego.

kolo_dwumasowe_zywotnoscPrzede wszystkim ważne jest, aby unikać gwałtownego przyspieszania przy obrotach silnika mniejszych niż 2000 obr./min. Wydawać by się mogło, że taka wartość pozwala na płynne przyspieszanie auta, lecz w rzeczywistości pod maską generowane są spore drgania mające negatywny wpływ na cały układ napędowy. Proces gwałtownego przyspieszania generuje ogromne siły jakie koło dwumasowe musi przenieść na skrzynię biegów. Siły te znacznie obniżają trwałość zarówno sprzęgła, jak i pozostałych elementów układu przeniesienia napędu. Jeśli jednak sytuacja wymaga szybkiego rozpędzenia pojazdu starajmy się, aby obroty silnika były wyższe niż 2000 obr./min.

Podczas jazdy pamiętajmy, aby zmiana biegów nie powodowała szarpnięć i była w miarę płynna. Każdy taki zryw powstały w wyniku zmiany biegu sprawia, że koło dwumasowe oraz sprzęgło muszą wyrównywać obroty co wpływa na ich szybsze zużycie.

Mając na uwadze sprawność układu napędowego warto pamiętać o wciśniętym pedale sprzęgła podczas uruchamiania silnika. Jaki to ma wpływ na koło dwumasowe? Nie będzie ono narażone na szarpnięcie powstałe w wyniku różnicy prędkości pomiędzy wałkiem skrzyni biegów, a wałem napędowym.

Chcąc wydłużyć żywotność koła dwumasowego i całego układu napędowego warto również nieco zmienić styl jazdy. Starajmy się jak najrzadziej zatrzymywać auto. Częste ruszanie z miejsca (np. podczas jazdy w korku) również negatywnie wpływa na „dwumasę”, potwierdzeniem czego mogą być dane z warsztatów samochodowych. Pojazdy używane poza miastem, pokonujące dłuższe dystanse są w stanie przejechać na jednym kole zamachowym nawet 500 000 kilometrów, w przypadku aut jeżdżących po mieście awaria może pojawić się już po 150 000 km.

Źródło: http://www.centrumsprzegla.com/sprzeglo,kompletne/k,100051/

Dodaj Komentarz