...

Układ hamulcowy – najczęstsze awarie i ich objawy

Opublikowane przez Redakcja 26/09/2014 0 Komentarzy 3371 odsłon

Układ hamulcowy jest stosunkowo prosty w swej budowie, a to właśnie od niego w ogromnym stopniu zależy bezpieczeństwo nasze i innych uczestników ruchu. Mimo tego, że nie jest to skomplikowany system, dosyć często ulega różnego rodzaju awariom. Jakie są najczęstsze usterki, czym są spowodowane i jak je rozpoznać?

awarie układu hamulcowegoNajbardziej zauważalną przesłanką sygnalizującą nam, że hamulce w naszym samochodzie wymagają interwencji mechanika jest po prostu ich słabe działanie. Wduszając pedał hamulca samochód wytraca prędkość lecz droga hamowania jest znacznie dłuższa niż w przypadku sprawnego układu. Najczęściej spowodowane jest to wyciekiem płynu hamulcowego – zdarza się jednak również, że klocki hamulcowe osiągają zbyt wysoką temperaturę, przez co nie są w stanie wykorzystać w 100% swego potencjału. Nieco rzadziej przyczyną zbyt słabych hamulców są zatarte tłoczki zacisków hamulcowych.

Jeżeli w momencie hamowania pedał hamulca zaczyna pulsować, a na kierownicy pojawiają się drgania oznacza to, że tarcze hamulcowe są mocno wyeksploatowane – ich grubość jest poniżej minimalnego poziomu. Przyczyną tego może być także przegrzanie się tarcz lub też ich niewłaściwy montaż. Inną dolegliwością jaka może się pojawić w naszym samochodzie jest sprężysty pedał hamulca. Świadczy to o uszkodzonej pompie hamulcowej, bądź też zapowietrzonym układzie. W takim wypadku należy jak najszybciej oddać auto do warsztatu w celu wyeliminowania usterki, gdyż zlekceważenie tego problemu może nieść za sobą poważne konsekwencje.

W jaki sposób możemy zminimalizować ryzyko pojawienia się wyżej wymienionych awarii? Podstawową metodą jest hamowanie silnikiem, polegające na redukcji biegów w celu wytracenia prędkości, bez konieczności używania hamulców. Jak łatwo się domyślić, w znacznym stopniu zmniejsza to zużywanie się tarcz, klocków, szczęk, bębnów oraz pozostałych elementów układu hamulcowego. Innym dosyć oczywistym sposobem jest ograniczenie używania hamulców do minimum poprzez, np. przewidywanie sytuacji na drodze. Widząc na najbliższym sygnalizatorze świetlnym czerwone światło postarajmy się dojechać do skrzyżowania bez konieczności zatrzymania się – chociażby wykorzystując metodę hamowania silnikiem. Pamiętajmy również, że do prawidłowego działania układu hamulcowego niezbędna jest jego regularna, systematyczna kontrola.

Tekst powstał dzięki współpracy z: http://www.nowe-hamulce.pl/klocki,hamulcowe/k,100030/

Dodaj Komentarz

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.