Prawa i obowiązki pracownika zatrudnionego na umowę zlecenie
Każdy pracownik zatrudniony w przedsiębiorstwie ma prawo wykonywać swoja prace w odpowiednich warunkach. Oznacza to, że pracodawca powinien stworzyć sowim pracownikom właściwe miejsce pracy. Tego może się domagać również pracownik zatrudnioną na tak zwaną „śmieciówkę”.
Zalety i wady umowy zlecenia
Umowa zlecenie jest umową cywilnoprawną, co oznacza, że podlega pod kodeks cywilny a nie pod kodeks pracy. Dla pracownika jest to niekorzystna forma umowy, ponieważ może zostać zwolniony z pracy w dowolnym momencie bez okresu wypowiedzenia. Dodatkowo pracując na umowie zlecenie, pracownik nie ma prawa do urlopu wypoczynkowego, macierzystego czy zdrowotnego. Pracownik spotyka na swojej drodze wiele nieudogodnień. Spowodowane jest to tym, że w świetle prawa osoba wykonująca pracę, o której mowa w umowie, nie jest pracownikiem, lecz zleceniobiorcą.
Zaletą tego typu umowy jest fakt, iż jest ona korzystna dla osób, które wciąż się uczą lub studiują. Dzięki temu, że pracodawca nie musi odprowadzać składek związanych z ubezpieczeniem społecznym, zleceniobiorca otrzymuje większą kwotę wynagrodzenia.
O czym zapominają pracodawcy?
Tego typu umowy są wręcz rozdawane przez pracodawców. To zrozumiałe, biorąc pod uwagę fakt ile korzyści zyskują pracodawcy. Wielu z nich jednak zapomina o tym, że nie każdemu można zaproponować taką umowę.
Aby zaproponować pracownikowi umowę zlecenie, muszą zostać spełnione następujące warunki:
- zleceniobiorca (czyli pracownik) nie jest podporządkowany pracodawcy, nie podlega pod dyrektorów działów,
- pracodawca nie może żądać od zleceniobiorcy osobistego obowiązku pracy – praca, jaką ma wykonywać pracownik może zostać zlecona osobie trzeciej,
- zmiana zakresu obowiązku pracy w trakcie jej wykonywania może odbyć się tylko i wyłącznie za zgodą zleceniobiorcy.
Jeśli powyższe warunki nie zostają spełnione osoba pracująca powinna ubiegać się o otrzymanie umowy o pracę. Pracodawca, który w takich sytuacji uchyla się od przyznania takiej umowy łamie prawo. A w takiej sytuacji umowa zlecenie traktowana jest jak umowa o pracę i pracownikowi przysługują wszystkie prawa, jakie wynikają z kodeksu pracy. Dobrze jest znać swoje prawa, dlatego warto zapoznać się z literaturą prawniczą (na przykład: Księgarnia ProfInfo.pl). Znajomość własnych praw jest bardzo istotna zwłaszcza w zakresie kodeksu pracy. Wielu nieuczciwych przedsiębiorców wykorzystuje fakt, że pracownicy nie domagają się swoich praw lub ich po prostu nie znają.
Dodaj Komentarz