Układ hamulcowy

Opublikowane przez Redakcja 10/10/2014 0 Komentarzy 1127 odsłon

Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych układów w pojeździe. To od jego sprawności zależy bezpieczeństwo podróżujących. Dlatego warto o niego dbać i co jakiś czas sprawdzać jego stan.

Rodzaje układów hamulcowych

Pojazd zgodnie z przepisami ma być wyposażony w 2 układy hamulcowe:

  • Podstawowy, zwany roboczym.
  • Dodatkowy, zwany awaryjnym.

Części układu hamulcowego

Układ hamulcowy najczęściej składa się z:

  • elementów ciernych, które znajdują przy kołach, czyli klocków hamulcowych, które osadzone są w zaciskach hamulcowych, a także i  tarcz hamulcowych, które przymocowane są na stałe do piasty koła.
  • Sieci obwodowej (krąży w niej płyn hamulcowy).
  • Zacisków hamulcowych, gdzie osadzone są klocki.
  • Korektor rozkładu siły hamowania, rozdzielający w równomierny sposób, za pomocą płynu hamulcowego, siłę hamowania między obwody układu.
  • Pedał hamulca, który wypełniony jest płynem hamulcowym.
  • Pompa hamulcowa, która wytwarza równomierne ciśnienie w całym układzie hamulcowym.

Działanie układu hamulcowego

Układ hamulcowy najczęściej działa na takiej samej zasadzie jak prasa hydrauliczna. Kierujący poprzez naciskanie hamulca tłoczy płyn w układzie hydraulicznym do tłoków, które znajdują się w cylindrach kół (te znajdujące się w kołach przednich mają większą powierzchnię niż te w tylnych).

HAMULCEZaletą układu hamulcowego hydraulicznego jest to, iż siła hamowania rozkłada się równomiernie na koła po obu stronach pojazdu.

Hamulec hydrauliczny jest często wspomagany układem zasilanym z układu dolotowego silnika lub też pompy podciśnienia. Jednak jeśli silnik się zatrzyma wspomaganie to również przestaje działać. W takim wypadku kierowca może wciąż hamować za pomocą hamulca podstawowego, jednak wymaga to użycia  większej siły.

Wszystkie potrzebne części układu ogrzewania i chłodzenia na: http://www.motocentrum.pl/hamulce/
Artykuł powstał we współpracy z: http://www.motocentrum.pl/

Dodaj Komentarz