Układ hamulcowy
Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych układów w pojeździe. To od jego sprawności zależy bezpieczeństwo podróżujących. Dlatego warto o niego dbać i co jakiś czas sprawdzać jego stan.
Rodzaje układów hamulcowych
Pojazd zgodnie z przepisami ma być wyposażony w 2 układy hamulcowe:
- Podstawowy, zwany roboczym.
- Dodatkowy, zwany awaryjnym.
Części układu hamulcowego
Układ hamulcowy najczęściej składa się z:
- elementów ciernych, które znajdują przy kołach, czyli klocków hamulcowych, które osadzone są w zaciskach hamulcowych, a także i tarcz hamulcowych, które przymocowane są na stałe do piasty koła.
- Sieci obwodowej (krąży w niej płyn hamulcowy).
- Zacisków hamulcowych, gdzie osadzone są klocki.
- Korektor rozkładu siły hamowania, rozdzielający w równomierny sposób, za pomocą płynu hamulcowego, siłę hamowania między obwody układu.
- Pedał hamulca, który wypełniony jest płynem hamulcowym.
- Pompa hamulcowa, która wytwarza równomierne ciśnienie w całym układzie hamulcowym.
Działanie układu hamulcowego
Układ hamulcowy najczęściej działa na takiej samej zasadzie jak prasa hydrauliczna. Kierujący poprzez naciskanie hamulca tłoczy płyn w układzie hydraulicznym do tłoków, które znajdują się w cylindrach kół (te znajdujące się w kołach przednich mają większą powierzchnię niż te w tylnych).
Zaletą układu hamulcowego hydraulicznego jest to, iż siła hamowania rozkłada się równomiernie na koła po obu stronach pojazdu.
Hamulec hydrauliczny jest często wspomagany układem zasilanym z układu dolotowego silnika lub też pompy podciśnienia. Jednak jeśli silnik się zatrzyma wspomaganie to również przestaje działać. W takim wypadku kierowca może wciąż hamować za pomocą hamulca podstawowego, jednak wymaga to użycia większej siły.
Wszystkie potrzebne części układu ogrzewania i chłodzenia na: https://www.motocentrum.pl/hamulce/
Artykuł powstał we współpracy z: https://www.motocentrum.pl/
Dodaj Komentarz